چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 21, 2024
رذ

حوزه/ زنده یاد حاج "سید محسن هاشمی موحد"عضو شورای هیئات مذهبی شهرستان آران و بیدگل به دیار باقی شتافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کاشان، زنده یاد حاج "سید محسن هاشمی موحد" بزرگمردی شریف، ارزشمند، مومن و مردم داری که افتخار زندگی دنیوی اش علاوه بر اخلاق نیکو، تقوا، پارسایی و دینداری، خدمت به آستان اهل بیت(ع) بوده است‌ و بخش اعظم عمر شریف خویش را در جهت برپایی خیمه عزا ابا عبدالله الحسین(ع) و مراسمات دینی سپری کرد در آستانه اربعین حسینی سعادتمندانه دعوت حق را لبیک گفت و به معبودش شتافت.

وی علاوه بر این در امور خیر هم دستی بر آتش داشت و به عنوان پدر معنوی انجمن کم توانان ذهنی و جسمی " نور امید کاشان" شناخته می شد.

مردم یک شهر برای صمیمیت زیادی که با او داشتند اسم و شهرتش را خلاصه کرده بودند و به جای «حاج سید محسن هاشمی موحد»؛ او را «حسن آقا هاشم» خطاب می‌کردند.

خوش‌خُلق و اغلب خندان بود

همه عمرش را در کارهای عمومی و اجتماعی وقف کرد؛ از نیروی انتظامی تا ورزش فوتبال تا هیئات مذهبی تا ستاد نماز جمعه تا کودکان توان‌باب و...او برنامه های زیادی برای بچه های کم‌توان ذهنی در سر داشت و با شوق‌مندی وافری برای آنها کار می‌کرد.

توان‌یابان انجمن خیریه حمایت از کم‌توانان ذهنی و جسمی کاشان(نور امید) در اوج بی‌ریایی و پاکدلی مراسم عزاداری و سینه زنی برگزار کردند و مرحوم هاشم پروانه وار دور بچه‌ها می‌چرخید؛ بچه‌ها هم این پدر معنوی را بسیار دوست می‌داشتند؛ رابطه دلی آن‌ها با همدیگر بسیار آشکارا بود.

این انجمن از سال ۱۳۹۳به اهتمام مرحوم حاج سید محسن هاشمی موحد تأسیس شد. محل استقرار ایشان، بخشی از پارک جنگلی شهرداری کاشان در بلوارشهدا و در همسایگی پارک بانوان است و بیش از دویست معلول ذهنی و جسمی منطقه کاشان و شهرهای و روستاهای اطراف را زیر پوشش دارد.

او بی وقفه در فکر آنان بود و محرم امسال با شور زیادی از سفر زیارتی ایشان سخن گفت. این فعالیت را او پس از سال‌ها تجربه در کارهای اجتماعی و فرهنگی، در بازنشستگی پیشه خود، ساخته بود؛ خودش را بعد از بازنشستگی خانه نشین و یا سر در لاک و کار خود نکرده بود و همچنان دل در گرو خدمت به خلق داشت.

برای توان یابان برنامه‌های زیادی پی‌ریزی کرد از جمله: اشتغال قریب سی نفر از معلولین در گلخانه شهرداری، تأمین سبد کالا، تأمین اقلام دارویی و درمانی،برگزاری برنامه های مناسبتی و مذهبی در همه اعیاد و شهادت‌ها، برگزاری مسابقه‌های ورزشی، برپایی کلاس‌های مشاوره وگفتاردرمانی، برگزاری جشن ازدواج برای معلولینی که شرایط ازدواج دارند و... .در هیأت حسینی نوش‌آباد که مسئولیت داشت؛ چند سنت را پایه‌گذاری کرد:

مشورت با طیف‌های مختلفی از هیأتی‌ها به ویژه افرادی که دانش، هنر و ایده‌ای برای برنامه‌های فرهنگی داشتند، برپایی جلسه‌های منظم با مدعوین متنوع برای پیشبرد اهداف هیأت ، تاکید و تمرکز بر محوریت سخنرانی در شب‌های دهه اول محرم ،دسته عزاداری در روز تاسوعا به جای شب تاسوعا و شب عاشورا ، اقامه عزا و دسته‌برداری در ایام شهادت ائمه معصومین(ع) ، ترویج گفتمان منطقی به جای تعصب افراطی ،پی‌گیری هدفمند و همراستا برای برنامه‌های عمرانی، اجرایی، فرهنگی و ... حسینیه، خیمه‌گاه، نمایشگاه و...او را می توان یکی از اثرگذارترین و جهت‌دهنده‌ترین افراد در برنامه‌های هیئات مذهبی نوش‌آباد در نیم قرن اخیر دانست‌.

یکی از دلایلش بردباری در عین قاطعیت بود. به یاد دارم که عاشورای امسال که پشت جایگاه استقرار مداحان نشسته بود چگونه با درایت و صبر، سعی در رعایت زمان‌بندی و زمینه سازی مطلوب برای اقامه عزای هیئات داشت.

عضوی فعال، اثربخش و وقت‌گذار در شورای هیئات مذهبی شهرستان آران و بیدگل بود و در ایجاد وفاق و همدلی و پیشبرد اهداف و سیاست‌های این شورا فعالیت می‌کرد.

در نیروی انتظامی که بود؛ دفترش بی تشریفات و تکلف پذیرای ارباب رجوع بود؛ میزش او را از مردم جدا نکرده بود. چند باری سوگواره عاشورایی برگزار کرد و چند شب در ایام محرم در محوطه فرماندهی نیروی انتظامی کاشان، مراسم آئینی گرفت.

در برگزاری مسابقه‌های فوتبال با جدیت و حوصله؛ این سرگرمی سالم و ورزشی را چند سال در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد در زمین‌های مقابل شهربانی کاشان مدیریت کرد.

او زود رفت سالها می‌توانست برای خانواده‌اش، برای توان‌یابان، برای هیئات مذهبی، برای نهادهای اجتماعی، برای مؤسسه‌های مردم نهاد و... پدری کند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha